Peter Malmqvist - Fel om Frankrike

17:28 / 24 april 2017 Övrig artikel


Remiums chefsanalytiker Peter Malmqvist synar börsens händelser och kommenterar det senaste åt besökarna på Introduce.

Peter Malmqvist Remiumchefsanalytiker


Presidentkandidaten Le Pen och många andra hävdar att införandet av euron år 2000 var början till slutet för fransk ekonomi. 

Inte euron

Fransk ekonomi har knappast varit någon stjärna de senaste 10-15 åren. Tillväxten har varit medioker och statistiken för arbetslösheten hög. Det är eurons fel, hävdar många, inte minst presidentkandidaten Marine Le Pen. Euron tvingade fransmännen att ta rygg på den urstarka tyska industrin år 2000 och de var de inte rustade för. Ofta görs en jämförelse av bilföretagen och tyska bilar vill alla ha, medan franska köper bara den som inte har råd att köpa tyskt.

Startade långt innan

Det finns dock ingen grund för att datera fransmännens mediokra tillväxt till införandet av euron. Fransmännens fasta kurs mot tyska D-marken infördes nämligen långt innan. Tillsammans med Belgien och Nederländerna, har de faktiskt hållit en fast kurs mot D-marken ända sedan 1987, alltså de senaste trettio åren, varav naturligtvis europerioden gjort kursen helt fix. Därför går det inte att peka på just euron, som orsak till Frankrikes höga arbetslöshet. Det kan lika gärna vara tvärtom. Den fasta valutarelationen har stabiliserat fyra länder med en inre marknad på nästan 200 miljoner människor. Det har rimligen gynnat företagen även i Frankrike. 

Allt är inte maskiner

Dessutom är vi alldeles för fokuserade på bilar och andra verkstadsmaskiner, när vi mäter styrkan och konkurrenskraft mellan olika länder. Frankrike är exempelvis mycket starka inom snabbrörliga konsumentprodukter med starka varumärken och har därtill världens näst högsta besöksfrekvens vad gäller turister. De har både kulturturism, stadsturism, skidturism och badstrandsturism. Deras bilsektor är inte dålig den heller, även om den lider av att nästan uteslutande ha Europa som marknad. Någon större hjälp från Kina har den därför inte fått, till skillnad från de tyska lyxmärkena.