IT-koncern med innovationskraft

Avensia

Avensia (tidigare InXL Innovation) är ett e-handelslösningsbolag som hjälper kunder att öka sin försäljning i alla kanaler genom att skapa en förstklassig upplevelse online. Kunderna finns främst på den nordiska marknaden men även globalt.



Verksamhet i Norden och Filippinerna

Avensia (tidigare InXL Innovation) är en IT-koncern som skapats genom samgående mellan de tre etablerade bolagen Avensia, INXL och LUVIT våren 2007. Avensia bedriver försäljning, konsultation och produktutveckling av såväl egna som kunders IT-relaterade produkter, i huvudsak E-handelslösningar. Bolagets kunder är verksamma inom både B2C och B2B. Koncernen har över 100 anställda i Lund, Helsingborg, Stockholm och Köpenhamn samt i Cebu på Filippinerna. Försäljningen är mestadels tjänstebaserad även om Avensia har en viss produktförsäljning, mer om respektive del nedan.

Nordisk konsultaffär med gott renommé

Med flera kända kunder inom det nordiska B2C- och B2B-e-handelsuniverset har Avensia under en relativt kort tid blivit en av de ledande nischaktörerna. Under de senaste åren har tillväxten varit särskilt stark i den kanske mindre kända men potentiellt större B2B-e-handeln - en trend som förväntas fortsätta. Avensias kunder inom sektorn inkluderar Ahlsell, Procurator och Menigo. Inom e-handeln är Avensias erbjudande särskilt lämpat för företag som är inriktade på omnichannel, dvs att erbjuda samma pris och produkter på mobil, webb och i butik. Den huvudsakliga målgruppen för Avensia är därför antingen e-handelsfokuserade företag med butiker (Kjell & Co, Lyko) eller traditionell B2C/B2B som går online (Ahlsell, Byggmax, Intersport).

Avensia ligger i framkant avseende ny e-handelsteknik. Exempelvis skapar bolagets SCOPE-teknik en applikationsliknande upplevelse med låga svarstider där prisvinnande Lyko.se är ett bra exempel. Låga svarstider är inte bara en trevlig funktion utan ökar även försäljningen.

Avensia Storfront - nischprodukt för global marknad

Under 2015 lanserades Avensia Storefront, en mjukvaruprodukt som kopplar samman Microsoft Dynamics AX/NAV/365 med Episerver Commerce. Storefront säljs och implementeras av Avensia i Norden och av partners globalt. I juli 2017 började Episerver sälja Storefront globalt under namnet "Episerver Commerce for Dynamics 365".  Medan Microsoft Dynamics erbjuder stort stöd till traditionella återförsäljare, grossister och tillverkare, saknar systemet e-handelsmodul. Storefront knyter ihop Dynamics med Episerver Commerce och skapar en modern och konkurrenskraftig e-handelslösning för Dynamics. Med Storefront kommunicerar alla system och affärsfunktioner i realtid samt delar pris, lager och produktinformation. Erbjudandet är sannolikt mest attraktivt för omnichannel-återförsäljare och i Storefronts fall är det troligtvis traditionella återförsäljare och B2Bs, med Dynamics som affärssystem, som avser att etablera sig online.

Intervju med bolagets VD Robin Gustafsson

Tipsa en vän

Här kan du tipsa någon genom att skicka en länk till den här sidan:

Dela

Dela den här länken till ditt nätverk via sociala medier.