Guldfeber - Sveriges Radio P4 rapporterar på plats!

13:43 / 27 juli 2017 Botnia Exploration Pressmeddelande

Just nu pågår provbrytning i Vindelgransele med förhoppning att en ny guldgruva kan öppna redan nästa år.

- Man har prospekterat här sedan 1920-talet, men det har inte blivit något. Många har känt till de så kallade Bonanza blocken med höga halter guld, runt 50-60 gram per ton. Frågan har då varit varifrån kom de blocken? Den frågan har gäckat alla andra, tills vi hittade åt det, säger Bengt Ljung vd på Botnia Exploration.

För att minimera miljöpåverkan från gruvan vill man slippa ett anrikningsverk på plats i Vindelngransele. Istället vill man sälja kvartsmalmen, som guldet finns i, till Boliden. De använder kvarts i sin produktion på Rönnskär och samtidigt utvinns guldet.

- Win win alltså, menar Bengt Ljung.

- Om det här går bra och Boliden blir nöjda och vi får fram volymer så kommer vi i framtiden, när vi fått ett riktigt brytningstillstånd, helt kunna hoppa över anrikningsprocessen, säger Bengt Ljung.

Lyssna på Sveriges Radios P4 reportage med vd Bengt Ljung: Vi ska vara ett showcase (4.45 min)

Botnia Exploration Holding AB (publ) är ett prospekteringsbolag med målsättningen att driva småskalig gruvbrytning med fokus på guld och basmetaller i Sverige. Bolaget är listat på AktieTorget (BOTX). För ytterligare information besök bolagets hemsida www.botniaexploration.com.