Diös säljer fastigheter i Söderhamn

13:35 / 14 augusti 2017 Diös Pressmeddelande

Diös Fastigheter avyttrar fyra fastigheter i Söderhamn om totalt ca 10 000 kvm, vilket motsvarar Diös hela bestånd på orten. Fastighetsvärdet uppgår till 51 miljoner kronor vilket är i linje med det underliggande fastighetsvärdet enligt senaste värdering. Köpare är Helsinge Hus och tillträde sker den första september.

De avyttrade fastigheterna omfattar i huvudsak ytor för kontor och handel, men även en mindre andel lägenheter. De två största hyresgästerna är Arbetsförmedlingen och Willys.

Transaktionen sker i bolagsform och kommer att redovisas under tredje kvartalet 2017.

[image]

- Detta är ett led i vår strategiska inriktning kring stadsutveckling, där vi koncentrerar beståndet mot centrumnära fastigheter på våra tio prioriterade tillväxtorter, säger Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös Fastigheter.

- Detta köp kompletterar vårt tidigare fastighetsinnehav i Söderhamn och stärker vår närvaro på orten, vilket ger oss större möjligheter till utveckling av Söderhamns centrum, säger
Olov Johansson, vd, Helsingehus.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Lars-Göran Dahl, chef affärsutveckling, Diös Fastigheter
E-post: lars-goran.dahl@dios.se

Olov Johansson, vd, Helsingehus
E-post: olov@helsningehus.se

Denna information är sådan som Diös Fastigheter AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 13.35 den 14 augusti 2017.